Jeg har valgt at fokusere på arkitektur som afspejler Danmark. Jeg præsenterer både dansk arkitektur i udlandet, men også arkitektur i Danmark, som ikke nødvendigvis er tegnet af en dansk arkitekt.
Jydske Asyl
Tegnet af arkitekt G. Bindesbøll i 1849-51. Bygningerne er opført i gule sten med vandrette, røde bånd. Anlægget er inspireret af hollandsk renæssance.[1]
Søren Knudsen: Jyske Asyl[1]

'Læger i høj hat og hvid kittel indfanger sindsyge på Farimagsgade' - Blæksprutten fra 1890´erne[1]
Jeg kan ikke finde tegneren til ovenstående. Men jeg fandt frem til, at ovenstående tegning er fra Blæksprutten, som i dag anses for et stykke dansk kulturarv. Blæksprutten, som er dansk bladtegning, hvilket er en del af den danske aviskultur og repræsenterer en national egenart. Bladtegnerens opgave var at visualisere og formidle en journalistisk situation.[2]
Jeg kan ikke finde tegneren til ovenstående. Men jeg fandt frem til, at ovenstående tegning er fra Blæksprutten, som i dag anses for et stykke dansk kulturarv. Blæksprutten, som er dansk bladtegning, hvilket er en del af den danske aviskultur og repræsenterer en national egenart. Bladtegnerens opgave var at visualisere og formidle en journalistisk situation.[2]
”Arne Jacobsen foran SAS Royal Hotel, da det blev bygget i 1960, SAS-hotellet i dag og et kig ind i forhallen, hvor Jacobsens stol "Ægget" og den buede trappe danner kontrast til de kantede former i arkitekturen. Fotos: Radisson SAS”.[1]
Hotel Royal ved Vesterport i København stod opført i 1960. I foyer og på værelser stod de formstøbte stole "Ægget" og "Svanen", som Arne Jacobsen designede specielt til hotellet. Han kreerede også gulvtæpper, gardiner, spisebestik og askebægre.
"Ja, de kalder det for hulkortet, og det er meget sjovt, for det ligner det faktisk, når vinduerne står åbne en varm sommerdag. Det er jo blevet kaldt så mange ting. Svend Erik Møller kaldte det jo for 'glas cigar-kassen'. Og de er jo mange, der syntes, det var et rædsomt grimt hus, og det er der måske mange, der synes endnu. I hvert fald fik det første præmie, da man lavede en konkurrence om hvilket hus, der var Københavns grimmeste hus".
Citat: Arne Jacobsen, Kilde AJ - film, (Dreyer/Jensen)
"Ja, de kalder det for hulkortet, og det er meget sjovt, for det ligner det faktisk, når vinduerne står åbne en varm sommerdag. Det er jo blevet kaldt så mange ting. Svend Erik Møller kaldte det jo for 'glas cigar-kassen'. Og de er jo mange, der syntes, det var et rædsomt grimt hus, og det er der måske mange, der synes endnu. I hvert fald fik det første præmie, da man lavede en konkurrence om hvilket hus, der var Københavns grimmeste hus".
Citat: Arne Jacobsen, Kilde AJ - film, (Dreyer/Jensen)
[1]
Den første arkitektur jeg har valgt er operahuset i Sydney, som blev tegnet af den danske arkitekt Jørn Utzon, som i 1957 vandt vinderprojektet i konkurrencen om et nyt operahus i Sydney.
Operahuset i Sydney
Utzons inspiration var fra den kinesiske arkitektur[1].
Operahuset afspejlet som kunst:
Af: Brett Whiteley
Painting Title: Opera House 1982, 203cm x 244cm Oil on canvas + mixed media.
Af: Fred Marsh
“A sparkle of light, ripples across the bay”
Size 10 inches x 8 inches ( 254 x 203 mm)
Oil on canvas, mounted on board
Sketch af: Julie Duell
Af: Tori Mongrain
Sydney, 40x60, acrylic on canvas